På förlagens hemsidor hittar man ofta en flik som heter ”manus”, ”bli författare” eller liknande. Förlag som ger ut fackböcker (managementlitteratur/affärslitteratur, läromedel, handböcker, självhjälpsböcker etc.) efterfrågar ibland en synopsis. Det handlar då ofta om att kortfattat beskriva:
- bokens innehåll
- målgrupp och syfte
- upplägg och stil
- omfång och tidsplan
- vem du är.
Om förlaget inte har någon ”synopsismall” så kan man själv skapa ett dokument med de här rubrikerna. Jag ska beskriva punkterna lite närmare:
Innehåll
Här handlar det om att ringa in själva huvudinnehållet: ”Det här är en bok om … Den samlar … Den vänder sig till …”. Kort är bra! Ibland vill förlagen att man ska beskriva innehållet ”i tre meningar”, ”på 30 sekunder” eller liknande. Rena hisspitchen. Syftet är förstås att förlaget snabbt ska få grepp om vad det är för bok, för att kunna bedöma om de ska lägga tid och ork på manuset eller inte.
Målgrupp och syfte
- Det finns idag 4 200 organisationer i Sverige som arbetar med X …
- Vid millennieskiftet fanns 30 aktörer, idag finns 5 000 …
- Antalet anmälningar har ökat lavinartat, från X till Y, på bara tre år …
- Den nya lagen, som trädde i kraft 2013, har resulterat i X nya …
- I USA har fyra av fem företag X, i Sverige är siffrorna de omvända …
- Enligt en undersökning av X ligger Sverige långt efter när det kommer till …
Vilka viktiga aktörer finns, hur många är medlemmarna, hur vanligt är fenomenet etc.? Ta reda på fakta, här är löst snack inte så bra, för att inte säga direkt avskräckande.
Det är förresten ofta bättre att definiera målgruppen snävt än vända sig till ”alla som vill utvecklas vidare i sin yrkesroll”. Vem skriver du för, mer exakt? Det är nog få förläggare som tycker att det låter toppen att boken vänder sig till ”alla ledare i alla branscher”, eller till ”alla som någon gång mått dåligt”, eller till ”alla som vill lära känna sig själv bättre”. Det är helt enkelt för vagt. En bok för alla, alltså? Det kan inte förlaget så lätt sälja in. Den försvinner lätt i mängden.
Var inte rädd för att avgränsa lite. Vänder du dig till den stora och växande gruppen trädgårdsintresserade? Till alla som älskar svenska päron? Till nyblivna chefer? Till HR-ansvariga på företag med mer än 200 anställda? Till upphandlare i offentlig sektor?
Försök också att förklara mer precist varför den där gruppen kommer att vilja läsa din bok. Saknas en bok med just den här infallsvinkeln? Eller har det hänt något i samhället eller politiskt – har det exempelvis kommit en ny lag som gör tidigare böcker inaktuella? Eller har tidningen Trädgård ökat sina prenumeranter med 200 procent de senaste åren? Har Svenska Päronsällskapet fått tusen nya medlemmar på kort tid?
Lägg lite krut på det här stycket om målgruppen. Det kan mycket väl vara så att förläggaren (som ofta är den som fattar ett utgivningsbeslut) knappt läser ditt manus alls, inte omedelbart i alla fall. Han eller hon tittar däremot på din synopsis och funderar över om boken kan sälja. Hur stor är målgruppen, och kan de tänkas köpa den?
• Vem kan tänkas köpa boken?
• Vad läser, tänker och känner dessa personer?
• Vad kommer den här boken göra för läsaren?
Upplägg och stil
- intervjuer med kända personer
- intervjuer med okända personer/yrkesverksamma
- fotografier/figurer/illustrationer + bildtexter
- case/exempel
- checklistor och/eller tipsrutor
- fotnoter
- sammanfattningar (efter varje kapitel)
Omfång och tidsplan
Vem är du och hur tänker du använda boken?
Rätt manus till rätt förlag